31/7/10

Ανέλκυση του αμιάντου από τη θάλασσα


Τριάντα σχεδόν χρόνια μετά τη βύθιση στη θάλασσα της Λεμεσού του πλοίου «Farsas 2» που ήταν γεμάτο με αμίαντο, οι αρμόδιες Αρχές είναι έτοιμες να ανελκύσουν το φορτίο και να το απομακρύνουν με ασφάλεια, ώστε αν εκλείψει ο κίνδυνος για ρύπανση των ακτών από το επικίνδυνο υλικό. Στην απόφαση αυτή καθοριστικό ρόλο έπαιξε η εμπλοκή και οι ανησυχίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, το 2008 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με υπόμνημά της προς τον πρέσβη - μόνιμο αντιπρόσωπο της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζήτησε διευκρινίσεις σχετικά με το ναυάγιο του πλοίου και το περιεχόμενο του φορτίου του.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε καταχωρήσει καταγγελία σχετικά με πιθανή παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην περιοχή της Λεμεσού και ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία για την εγκατάλειψη του ναυαγίου στο βυθό για τόσα πολλά χρόνια. Η Επιτροπή στο υπόμνημά της ζήτησε πλήρη ενημέρωση για τη διάθεση των σακουλιών που περιείχαν τον αμίαντο στα αμπάρια του πλοίου και προειδοποίησε ότι η συνέχιση της κατάστασης ως έχει για μακρά χρονική περίοδο, ενδέχεται να σημαίνει ότι το κράτος έχει υπερβεί το περιθώριο λήψης μέτρων, που παρέχουν οι σχετικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής Λιμένων Κύπρου, με την επανέναρξη των συνεδριάσεων της Βουλής μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί από την Αρχή για έγκριση συμπληρωματικός προϋπολογισμός, για να ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής του αμιάντου, καθώς στο φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει σχετικό κονδύλι για τη δαπάνη που θα απαιτηθεί. Σύμφωνα με την Α.Λ.Κ., υπολογίζεται με βάση την προκαταρκτική εκτίμηση ότι το κόστος θα ανέλθει περίπου στα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και για εκτέλεση της εργασίας θα απαιτηθούν τρεις περίπου μήνες.
Σε βάθος 15 μέτρων
Το «Farsas 2» βυθίστηκε το 1981, ένα χιλιόμετρο από την είσοδο του νέου λιμανιού της Λεμεσού και σε βάθος 15 περίπου μέτρων. Στο αρχικό φορτίο του πλοίου περιέχονταν 670 τόνοι αμιάντου, συσκευασμένος σε νάιλον σακούλες. Το 1992 αφαιρέθηκε μια μεγάλη ποσότητα αμιάντου, υπολογίζεται ωστόσο πως στο ναυάγιο παραμένουν ακόμη μέσα στα σακούλια αρκετοί τόνοι αμιάντου τόσο στα αμπάρια όσο και έξω από το πλοίο. Όπως κατ’ επανάληψη κατήγγειλε το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών τα τελευταία χρόνια, μελέτες αλλά και πληροφορίες από δύτες, μέρος του αμιάντου βρίσκεται διασκορπισμένος πέριξ του ναυαγίου, ενώ οι σακούλες στις οποίες ήταν συσκευασμένο το επικίνδυνο υλικό, έχουν φθαρεί και ήδη άρχισε να διαφεύγει στη θάλασσα.
Οι Οικολόγοι αναφέρουν ότι μέρος του φορτίου περίπου είκοσι σακούλες γεμάτες αμίαντο, δεν περισυνελέγησαν, λόγω του μεγάλου κόστους της εργασίας και προειδοποίησαν ότι ο αποξηραμένος αμίαντος, εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία, γι’ αυτό πρέπει να απορροφηθεί ολόκληρη η ποσότητα από το βυθό και να διαχειριστεί σαν επικίνδυνο απόβλητο.
Δειγματοληψίες και αναλύσεις
Μετά τις καταγγελίες των Οικολόγων, το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας προέβη σε δειγματοληψία νερού και οι αναλύσεις που έγιναν στο εξωτερικό κατέδειξαν ότι οι ακτές της Λεμεσού δεν μολύνθηκαν από αμίαντο. Δείγματα λήφθηκαν από τα επιφανειακά νερά της θάλασσας από δύο ακτές της Λεμεσού (στο Καρνάγιο και στο Δημόσιο Κήπο) και αναλύθηκαν εργαστηριακά στο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Ασφάλειας της Ομοσπονδίας των Επαγγελματικών Συνδέσμων της Γερμανίας, στα εξειδικευμένα εργαστήρια του Αγίου Αυγουστίνου. Σύμφωνα με το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, τα συμπεράσματα της ανάλυσης δεν υπάρχει αμίαντος στα δείγματα.
Η Αρχή Λιμένων Κύπρου ανέθεσε στη συνέχεια την εκπόνηση μελέτης σε εξειδικευμένο οίκο από τη Βρετανία, για τον ασφαλή τρόπο ανέλκυσης της ποσότητας αμιάντου που βρίσκεται στα αμπάρια του πλοίου. Όλη η ποσότητα θα μεταφερθεί σε ξένη χώρα, όπου υπάρχουν δυνατότητες διαχείρισης - καταστροφής του αμιάντου.
Πήγή: sigmalive.com

Απομάκρυνση αμιάντου απο 18 σχολεία του Ν. Ιωαννίνων

Δεκαοκτώ σχολεία στην περιοχή των Ιωαννίνων-ανάμεσά τους παιδικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία- καθαρίζονται αυτό το καλοκαίρι από υλικά που περιείχαν αμίαντο. Στοιχεία αμιάντου εντοπίστηκαν κυρίως στο δάπεδο των σχολείων και η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη σε κάποια κτήρια ενώ σε άλλα έχει ήδη ολοκληρωθεί, γράφει η εφημερίδα «Ηπειρωτικός Αγών»Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι σχολικές μονάδες που «ενοχοποιήθηκαν» για ύπαρξη στοιχείων αμιάντου είναι: το Γυμνάσιο Ζωσιμαίας, το 20ο δημοτικό Ιωαννίνων, το 16ο δημοτικό Ιωαννίνων, το 3ο δημοτικό Μαρμάρων, το 1ο ΙΕΚ Ιωαννίνων, το 8ο λύκειο Ιωαννίνων, το 6ο γυμνάσιο Ιωαννίνων, το 4ο δημοτικό Ιωαννίνων, το 1ο ΕΠΑΛ, ο 6ος παιδικός σταθμός Ιωαννίνων, τα νηπιαγωγεία Μαρμάρων και Λογγάδων, ο 2ος παιδικός σταθμός Ιωαννίνων, το 1ο δημοτικό Ανατολής, το 1ο δημοτικό Μετσόβου, το γυμναστήριο του γυμνασίου Πραμάντων, το 7ο και το 17ο δημοτικό Ιωαννίνων. Η επιχείρηση αφαίρεσης του αμιάντου δεν είναι και εύκολη. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης περιλαμβάνουν απομόνωση της περιοχής, προστασία των συνεργείων με ειδικές στολές και μάσκες και μεταφορά του αμιάντου σε ειδικές σακούλες. Βασικός κανόνας της απομάκρυνσης του αμιάντου είναι η αποφυγή σκόνης και διατάραξης του υλικού. Κατά την ολοκλήρωση των εργασιών γίνεται μέτρηση της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα ώστε να παραδοθεί ο χώρος καθαρός. Οι Τεχνικές Υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, η οποία είναι και ο φορέας υλοποίησης του έργου, έχει λάβει ήδη στα χέρια της καθαρές μετρήσεις για ορισμένα σχολεία, στα οποία το «ξήλωμα» έχει γίνει, αναφέρει η εφημερίδα. Όσον αφορά τον αμίαντο, αυτός θα μεταφερθεί σε ειδική μονάδα στη Γερμανία. Πόσο μεγάλος κίνδυνος υπήρχε για τα παιδιά από τον αμίαντο, ο οποίος κάποτε επιλεγόταν ως μονωτικό υλικό; Αρκετά μεγάλος, εάν το σχολείο παρουσίαζε φθορές. Με τις φθορές οι ίνες του αμιάντου απελευθερώνονται στον αέρα και διατίθενται προς εισπνοή. Ο αμίαντος ενοχοποιείται κατά κύριο λόγο για παθήσεις του πνεύμονα αλλά και για καρκίνο.

Πηγή: newsbeast.gr

Μισοβυθισμενο ( με αμίαντο?) το πλοίο «Ευαγγελίστρια»


Την απομάκρυνση του πλοίου «Ευαγγελίστρια» που παραμένει μισοβυθισμένο εδώ και καιρό στα Πευκάκια ζητεί η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας. Με επιστολή της προς την Υπουργό ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη, την Υπουργό Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, το Νομάρχη Μαγνησίας Απ. Παπατόλια, τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Μαγνησίας και το Λιμενάρχη και τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, η πρωτοβουλία επισημαίνει τους κινδύνους που «προκύπτουν για το θαλάσσιο οικοσύστημα του Παγασητικού». Στην επιστολή, όπως γράφει η ιστοσελίδα MagnesiaNews.gr, εξηγείται πως «τα πλοία αυτά περιέχουν μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων υλικών, όπως είναι ο αμίαντος, έλαια και λασπώδη κατάλοιπα υδρογονανθράκων, πολυχλωριούχα διφαινύλια PCB και βαρέα μέταλλα στα χρώματα και στον εξοπλισμό τους».Σύμφωνα με την επιστολή, η παραμονή του πλοίου αυτού στο συγκεκριμένο χώρο παραβιάζει ευθέως την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Πηγή: newsbeast.gr