Τριάντα σχεδόν χρόνια μετά τη βύθιση στη θάλασσα της Λεμεσού του πλοίου «Farsas 2» που ήταν γεμάτο με αμίαντο, οι αρμόδιες Αρχές είναι έτοιμες να ανελκύσουν το φορτίο και να το απομακρύνουν με ασφάλεια, ώστε αν εκλείψει ο κίνδυνος για ρύπανση των ακτών από το επικίνδυνο υλικό. Στην απόφαση αυτή καθοριστικό ρόλο έπαιξε η εμπλοκή και οι ανησυχίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, το 2008 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με υπόμνημά της προς τον πρέσβη - μόνιμο αντιπρόσωπο της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζήτησε διευκρινίσεις σχετικά με το ναυάγιο του πλοίου και το περιεχόμενο του φορτίου του.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε καταχωρήσει καταγγελία σχετικά με πιθανή παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην περιοχή της Λεμεσού και ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία για την εγκατάλειψη του ναυαγίου στο βυθό για τόσα πολλά χρόνια. Η Επιτροπή στο υπόμνημά της ζήτησε πλήρη ενημέρωση για τη διάθεση των σακουλιών που περιείχαν τον αμίαντο στα αμπάρια του πλοίου και προειδοποίησε ότι η συνέχιση της κατάστασης ως έχει για μακρά χρονική περίοδο, ενδέχεται να σημαίνει ότι το κράτος έχει υπερβεί το περιθώριο λήψης μέτρων, που παρέχουν οι σχετικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής Λιμένων Κύπρου, με την επανέναρξη των συνεδριάσεων της Βουλής μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί από την Αρχή για έγκριση συμπληρωματικός προϋπολογισμός, για να ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής του αμιάντου, καθώς στο φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει σχετικό κονδύλι για τη δαπάνη που θα απαιτηθεί. Σύμφωνα με την Α.Λ.Κ., υπολογίζεται με βάση την προκαταρκτική εκτίμηση ότι το κόστος θα ανέλθει περίπου στα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και για εκτέλεση της εργασίας θα απαιτηθούν τρεις περίπου μήνες.
Σε βάθος 15 μέτρων
Το «Farsas 2» βυθίστηκε το 1981, ένα χιλιόμετρο από την είσοδο του νέου λιμανιού της Λεμεσού και σε βάθος 15 περίπου μέτρων. Στο αρχικό φορτίο του πλοίου περιέχονταν 670 τόνοι αμιάντου, συσκευασμένος σε νάιλον σακούλες. Το 1992 αφαιρέθηκε μια μεγάλη ποσότητα αμιάντου, υπολογίζεται ωστόσο πως στο ναυάγιο παραμένουν ακόμη μέσα στα σακούλια αρκετοί τόνοι αμιάντου τόσο στα αμπάρια όσο και έξω από το πλοίο. Όπως κατ’ επανάληψη κατήγγειλε το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών τα τελευταία χρόνια, μελέτες αλλά και πληροφορίες από δύτες, μέρος του αμιάντου βρίσκεται διασκορπισμένος πέριξ του ναυαγίου, ενώ οι σακούλες στις οποίες ήταν συσκευασμένο το επικίνδυνο υλικό, έχουν φθαρεί και ήδη άρχισε να διαφεύγει στη θάλασσα.
Οι Οικολόγοι αναφέρουν ότι μέρος του φορτίου περίπου είκοσι σακούλες γεμάτες αμίαντο, δεν περισυνελέγησαν, λόγω του μεγάλου κόστους της εργασίας και προειδοποίησαν ότι ο αποξηραμένος αμίαντος, εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία, γι’ αυτό πρέπει να απορροφηθεί ολόκληρη η ποσότητα από το βυθό και να διαχειριστεί σαν επικίνδυνο απόβλητο.
Δειγματοληψίες και αναλύσεις
Μετά τις καταγγελίες των Οικολόγων, το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας προέβη σε δειγματοληψία νερού και οι αναλύσεις που έγιναν στο εξωτερικό κατέδειξαν ότι οι ακτές της Λεμεσού δεν μολύνθηκαν από αμίαντο. Δείγματα λήφθηκαν από τα επιφανειακά νερά της θάλασσας από δύο ακτές της Λεμεσού (στο Καρνάγιο και στο Δημόσιο Κήπο) και αναλύθηκαν εργαστηριακά στο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Ασφάλειας της Ομοσπονδίας των Επαγγελματικών Συνδέσμων της Γερμανίας, στα εξειδικευμένα εργαστήρια του Αγίου Αυγουστίνου. Σύμφωνα με το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, τα συμπεράσματα της ανάλυσης δεν υπάρχει αμίαντος στα δείγματα.
Η Αρχή Λιμένων Κύπρου ανέθεσε στη συνέχεια την εκπόνηση μελέτης σε εξειδικευμένο οίκο από τη Βρετανία, για τον ασφαλή τρόπο ανέλκυσης της ποσότητας αμιάντου που βρίσκεται στα αμπάρια του πλοίου. Όλη η ποσότητα θα μεταφερθεί σε ξένη χώρα, όπου υπάρχουν δυνατότητες διαχείρισης - καταστροφής του αμιάντου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε καταχωρήσει καταγγελία σχετικά με πιθανή παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην περιοχή της Λεμεσού και ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία για την εγκατάλειψη του ναυαγίου στο βυθό για τόσα πολλά χρόνια. Η Επιτροπή στο υπόμνημά της ζήτησε πλήρη ενημέρωση για τη διάθεση των σακουλιών που περιείχαν τον αμίαντο στα αμπάρια του πλοίου και προειδοποίησε ότι η συνέχιση της κατάστασης ως έχει για μακρά χρονική περίοδο, ενδέχεται να σημαίνει ότι το κράτος έχει υπερβεί το περιθώριο λήψης μέτρων, που παρέχουν οι σχετικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής Λιμένων Κύπρου, με την επανέναρξη των συνεδριάσεων της Βουλής μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί από την Αρχή για έγκριση συμπληρωματικός προϋπολογισμός, για να ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής του αμιάντου, καθώς στο φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει σχετικό κονδύλι για τη δαπάνη που θα απαιτηθεί. Σύμφωνα με την Α.Λ.Κ., υπολογίζεται με βάση την προκαταρκτική εκτίμηση ότι το κόστος θα ανέλθει περίπου στα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και για εκτέλεση της εργασίας θα απαιτηθούν τρεις περίπου μήνες.
Σε βάθος 15 μέτρων
Το «Farsas 2» βυθίστηκε το 1981, ένα χιλιόμετρο από την είσοδο του νέου λιμανιού της Λεμεσού και σε βάθος 15 περίπου μέτρων. Στο αρχικό φορτίο του πλοίου περιέχονταν 670 τόνοι αμιάντου, συσκευασμένος σε νάιλον σακούλες. Το 1992 αφαιρέθηκε μια μεγάλη ποσότητα αμιάντου, υπολογίζεται ωστόσο πως στο ναυάγιο παραμένουν ακόμη μέσα στα σακούλια αρκετοί τόνοι αμιάντου τόσο στα αμπάρια όσο και έξω από το πλοίο. Όπως κατ’ επανάληψη κατήγγειλε το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών τα τελευταία χρόνια, μελέτες αλλά και πληροφορίες από δύτες, μέρος του αμιάντου βρίσκεται διασκορπισμένος πέριξ του ναυαγίου, ενώ οι σακούλες στις οποίες ήταν συσκευασμένο το επικίνδυνο υλικό, έχουν φθαρεί και ήδη άρχισε να διαφεύγει στη θάλασσα.
Οι Οικολόγοι αναφέρουν ότι μέρος του φορτίου περίπου είκοσι σακούλες γεμάτες αμίαντο, δεν περισυνελέγησαν, λόγω του μεγάλου κόστους της εργασίας και προειδοποίησαν ότι ο αποξηραμένος αμίαντος, εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία, γι’ αυτό πρέπει να απορροφηθεί ολόκληρη η ποσότητα από το βυθό και να διαχειριστεί σαν επικίνδυνο απόβλητο.
Δειγματοληψίες και αναλύσεις
Μετά τις καταγγελίες των Οικολόγων, το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας προέβη σε δειγματοληψία νερού και οι αναλύσεις που έγιναν στο εξωτερικό κατέδειξαν ότι οι ακτές της Λεμεσού δεν μολύνθηκαν από αμίαντο. Δείγματα λήφθηκαν από τα επιφανειακά νερά της θάλασσας από δύο ακτές της Λεμεσού (στο Καρνάγιο και στο Δημόσιο Κήπο) και αναλύθηκαν εργαστηριακά στο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Ασφάλειας της Ομοσπονδίας των Επαγγελματικών Συνδέσμων της Γερμανίας, στα εξειδικευμένα εργαστήρια του Αγίου Αυγουστίνου. Σύμφωνα με το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, τα συμπεράσματα της ανάλυσης δεν υπάρχει αμίαντος στα δείγματα.
Η Αρχή Λιμένων Κύπρου ανέθεσε στη συνέχεια την εκπόνηση μελέτης σε εξειδικευμένο οίκο από τη Βρετανία, για τον ασφαλή τρόπο ανέλκυσης της ποσότητας αμιάντου που βρίσκεται στα αμπάρια του πλοίου. Όλη η ποσότητα θα μεταφερθεί σε ξένη χώρα, όπου υπάρχουν δυνατότητες διαχείρισης - καταστροφής του αμιάντου.
Πήγή: sigmalive.com