ΣΚΑΛΩΣΕ Η ΑΝΕΛΚΥΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ «FARSAS 2» ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΜΕΣΟ
Μένει στο βυθό ο αμίαντος
Θα παραταθεί για μερικούς μήνες ακόμα η διαδικασία ανέλκυσης του πλοίου «Farsas 2», στο κουφάρι του οποίου παραμένουν ακόμα μεγάλες ποσότητες αμιάντου. Τριάντα, σχεδόν, χρόνια μετά τη βύθισή του στη θάλασσα της Λεμεσού, οι αρμόδιες Αρχές προκήρυξαν προσφορές για να ανελκύσουν το φορτίο και να το απομακρύνουν με ασφάλεια, ώστε να εκλείψει ο κίνδυνος για ρύπανση των ακτών από το επικίνδυνο υλικό. Ωστόσο, η ανέλκυση του πλοίου προσέκρουσε στην παρέμβαση της Γενικής Ελέγκτριας τους Κράτους, αλλά και της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών. Η Γενική Ελέγκτρια, που παρενέβη αυτοβούλως στη διαδικασία των προσφορών, είχε τονίσει στην Αρχή Λιμένων (ΑΛΚ) πως οι προσφορές θα έπρεπε να ακυρωθούν και να επαναπροκηρυχθούν, γιατί οι διαδικασία που ακολουθήθηκε δεν ήταν η ορθή. Έτσι, το συμβούλιο προσφορών της ΑΛΚ δεν είχε προχωρήσει στην αξιολόγηση των προσφορών. Παράλληλα, ένας εκ των προσφοροδοτών είχε προσφύγει στην Αναθεωρητική Αρχή, η οποία με απόφασή της έκρινε πως λανθασμένα οι προσφορές δεν αξιολογήθηκαν και είτε θα έπρεπε να ακυρωθούν, είτε να αξιολογηθούν.
Απόφαση την Πέμπτη
Μετά και την εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», την ερχόμενη Πέμπτη το διοικητικό συμβούλιο της Αρχής Λιμένων θα συνεδριάσει και θα πάρει απόφαση για τον τρόπο προώθησης του ζητήματος. Κατά τη συνεδρίαση, πρόεδρος και μέλη θα καταθέσουν τις προτάσεις τους για το θέμα. Επικρατέστερη, είναι η πρόταση την αξιολόγηση των προσφορών που έχουν κατατεθεί για ανέλκυση του πλοίου και του αμιάντου από τη θάλασσα. Παράλληλα, όπως πληροφορούμαστε υπάρχει και το ενδεχόμενο για επαναπροκήρυξη των προσφορών. Να θυμίσουμε, επίσης, πως, σύμφωνα με την ΑΛΚ, υπολογίζεται με βάση την προκαταρκτική εκτίμηση ότι το κόστος θα ανέλθει περίπου στα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και για εκτέλεση της εργασίας θα απαιτηθούν τρεις περίπου μήνες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Στην απόφαση για προώθηση της διαδικασίας ανέλκυσης του πλοίου, καθοριστικό ρόλο έπαιξε η εμπλοκή και οι ανησυχίες της ΕΕ. Συγκεκριμένα, το 2008 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με υπόμνημά της προς τον πρέσβη - μόνιμο αντιπρόσωπο της Κύπρου στην ΕΕ, ζήτησε διευκρινίσεις σχετικά με το ναυάγιο του πλοίου και το περιεχόμενο του φορτίου του. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε καταχωρήσει καταγγελία σχετικά με πιθανή παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην περιοχή της Λεμεσού και ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία για την εγκατάλειψη του ναυαγίου στο βυθό για τόσα πολλά χρόνια. Η Επιτροπή στο υπόμνημά της ζήτησε πλήρη ενημέρωση για τη διάθεση των σακουλιών που περιείχαν τον αμίαντο στα αμπάρια του πλοίου και προειδοποίησε ότι η συνέχιση της υφιστάμενης κατάστασης για μεγάλη χρονική περίοδο, πιθανόν να εκληφθεί και ως υπέρβαση του χρονικού περιθωρίου για λήψη μέτρων από το κράτος, που προνοείται από τις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.
Δειγματοληψίες
Στην όλη διαδικασία είχε εμπλακεί και το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, το οποίο προέβη σε δειγματοληψία νερού και άμμου από δύο ακτές της πόλης της Λεμεσού, καθώς και δείγμα από παραλία της Λάρνακας, ως δείγμα αναφοράς. Στη Λεμεσό τα δείγματα λήφθηκαν από τις παραλίες Καρνάγιου και Δημόσιου Κήπου και στη Λάρνακα από την παραλία Μακένζι. Τα δείγματα αποτελούντο από υγρή άμμο που συγκεντρώθηκε από επιφάνεια ενός τετραγωνικού μέτρου και το βάρος τους ήταν ένα κιλό, περίπου,έκαστο. Η εργαστηριακή ανάλυση έγινε από το Ινστιτούτο Επαγγελματικής Ασφάλειας της Ομοσπονδίας των Επαγγελματικών Συνδέσμων της Γερμανίας, στα εξειδικευμένα εργαστήρια που διαθέτουν για αναλύσεις αμιάντου στον Άγιο Αυγουστίνο της Γερμανίας. Το συμπέρασμα της ανάλυσης είναι ότι δεν υπάρχει αμίαντος σε κανένα από τα τρία δείγματα.
Στα 21 μέτρα
Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι το «Farsas 2» βυθίστηκε το 1981, ένα χιλιόμετρο από την είσοδο του νέου λιμανιού της Λεμεσού και σε βάθος 21 μέτρων. Στο αρχικό φορτίο του πλοίου περιέχονταν 670 τόνοι αμιάντου, που ήταν συσκευασμένος σε νάιλον σακούλες. Το 1992 αφαιρέθηκε μια μεγάλη ποσότητα αμιάντου. Υπολογίζεται ωστόσο πως στο ναυάγιο παραμένουν ακόμη μέσα στα σακούλια αρκετοί τόνοι αμιάντου τόσο στα αμπάρια, όσο και έξω από το πλοίο. Όπως κατ’ επανάληψη είχε καταγγείλει στο παρελθόν και το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών τα τελευταία χρόνια, μελέτες αλλά και πληροφορίες από δύτες αναφέρουν ότι, μέρος του αμιάντου βρίσκεται διασκορπισμένο πέριξ του ναυαγίου, ενώ οι σακούλες στις οποίες ήταν συσκευασμένο το επικίνδυνο υλικό, έχουν φθαρεί και ήδη άρχισε να διαφεύγει στη θάλασσα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Πηγή: politis-europe.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου